lørdag den 9. april 2016

Sommerkjole i retrostof

Jeg har lavet denne sommerkjole til til Hilde efter dette mønster, det ligger gratis på nettet i str. 4T. Kjolen kaldes "Flutter sleeve dress". 
Jeg har skaleret kjolen ned i en str. 3T, ved at tage 1 cm af bredden i hver side, 2 cm. ved hals og skuldre og 4 cm i længden. 
Jeg har ikke brugt kantebånd for neden og på ærmerne, så jeg har lagt 3 cm. sømrum til for neden til ombuk. Ærmerene lavede jeg lidt om, så de blev til lige stykker, istedet for kurvede. En kurvet kant er svær at lægge pænt op synes jeg. Tilgengæld er jeg ret vild med at bruge kantebånd under armene og rundt om halsen til elastikken, det bliver pænt :-)
Hilde har haft den på i dag, med bluse under.




torsdag den 7. april 2016

Lille livstykke og kyse med pomponer

Så har min mor været i gang med lidt bestillingsarbejde til mig :-)
Først vesten "lille livstykke", som man kan finde en gratis opskrift på lige her. Min mor har strikket den i Isager uld, hun har brugt den der hedder Spinni, det er en entrådet uldgarn. Så vesten er blevet meget tynd og lækker. Jeg tænker at den både kan bruges som vest, men også som sommertop. Den lille rose-knap er fra Stof 2000.  
I samme garn har hun strikket en kyse og her har jeg selv været på banen med at lave snor og pomponer. Opskriften på kysen er fra Ministrikk.no og kaldes "3 i 1-kyse", jeg er fuldkommen solgt i hendes strikkeopskrifter, fuldkommen! Min mor er allerede i gang med "the pocket playsuit" og efter den håber jeg hun skal i gang med "dansekjolen". Men den snak har vi ikke taget endnu.




onsdag den 6. april 2016

Ko-bukser

For ca. 5 år siden startede Ivar i vuggestue, og det var også der omkring jeg for alvor fandt glæden ved at sy. Jeg kan huske at jeg havde syet et par sjove bukser til Ivar i noget ko-stof, og da Ivar kom i vuggestue med hans nye bukser, da sagde den unge pædagogmedhjælper på stuen "Når jeg engang bliver mor, så vil jeg have sådanne nogle bukser til mit barn". Nu har jeg så et nyt barn i samme vuggestue, pædagogmedhjælperen er der ikke længere, men det er hendes mor. Og i morges fortalte hun mig at hendes datter venter barn. Og eftersom jeg stadig har ko-stof på lager, så kunne jeg ikke dy mig for at sy et par ko-bukser a la Ivars i str. nyfødt :-) Jeg glemte at spørge om hun venter sig en pige eller en dreng, men de her bukser kan alligevel bruges til begge.
Jeg har brugt Laralils mønster på bukser til nyfødte, det kan man finde lige her



tirsdag den 15. marts 2016

Hjelm (eller kyse) med flæsekant

Så fik frakken jeg viste her en matchende hjelm eller det er måske nærmere blevet til en kyse :-) 
Jeg brugte Elsebeth Gynthers mønster på en hjelm, det fra bogen "Børnetøj du selv kan sy 0-4 år". Men jeg klippede det lidt til, så der ikke er nogle buer, hverken i panden eller ved ørerne. Og så har jeg sat en flæsekant ind mellem foer og yderstof og sluttet af med at samle den med kantebånd for neden, der også udgør bindebånd. 
Jeg har brugt de samme materialer til kysen som jeg har brugt til frakken: grå luksus filt yderst og Liberty til flæsekanten. Jeg kunne heldigvis få kantebånd i samme farve som tittekanten på frakken. Som foer i kysen har jeg brugt rosa lagenlærred fra Stof og Stil. 
Nedenunder kommer en 'lille' kavalkade fra turen til vuggestue i morges :-) 
Nederdelen der stikker ud for neden er denne her










fredag den 11. marts 2016

Jerseykjole med skulderflæser

Jeg har haft dette yndige jersey liggende i skabet længe, men nu er det endelig blevet til en fin forårskjole i str. 2 år. 
Jeg ville gerne lave en kjole med flæser på skuldrene, så jeg købte et blusemønster i Stof og Stil til formålet (nr. 81015) og så lavede jeg det bare kjoleformet for neden. T-shirt mønsteret er dog lidt stort i det, og flæserne endte med at side nede på overarmen i stedet for på skulderen, så jeg måtte efterfølgende sy en bid af skulderstykket med overlockeren, derfor er der kommet en ekstra syning ved siden af flæsen. Men den er blevet absolut brugbar nu :-) 
Til flæserne støttede jeg mig til en DIY hos Olinesmor. Jeg har lagt stoffet til flæserne dobbelt, jeg var lidt bange for om stoffet mon ville rulle sig sammen, hvis jeg bare klippede og lod de rå kanter stå, selv om der står at man ofte godt kan det.




torsdag den 10. marts 2016

Liberty nederdel med smock str. 2-3 år

Denne nederdel er meget nem at gå til. Jeg har klippet et stykke firkantet stof 1 meter bredt og 38 cm. langt. Firkanten er syet sammen til et rør. Af de 38 cm i længden er der brugt 6 cm. til oplægning: 2cm for oven (ved smocken) og i alt 4 cm i bunden (jeg har lavet dobbelt ombuk). Og så har jeg smocket i alt 6 cm., det svarer til 7 omgange rundt hos mig. Jeg har lavet smock mange gange nu, men det var her jeg i sin tid fandt ud af hvordan. Ideen til nederdelen fik jeg hos Tout Petit på Frederiksberg. Stoffet er fra Betty P.





onsdag den 9. marts 2016

Mayah pinafore

Jeg har syet en 'pinafore', det ikke en term jeg tidligere har stiftet bekendtskab med, men sød er den ;-) Mønsteret er fra Etsy og kan købes her. Jeg har syet den i Liberty købt hos Tout Petit og indersiden er lavet af (billig) lagenlærred fra Stof og Stil, det fungerer fint nok, og det passer så fint i farven. 
Desværre er den blevet lidt lille i størrelsen. Jeg har syet den i str. 2 år, Hilde er lige blevet to. Jeg skulle helt sikkert have syet den i str. 3. Håber hun kan være i den til sommer (med bare arme).

Set bagfra