søndag den 8. juni 2014

to do - ta da udfordring # 2 & 3: Gul sommerdragt og knaphul ;-)

Så blev den færdig. Den gule shorts-sommerdragt (...fra helvede). Jeg købte nedenstående mønster i Stof og stil og stoffet er også derfra. Jeg besluttede at sætte en tittekant på ved brystet i stedet for knapper. På daværende tidspunkt troede jeg at knapperne fortil involverede knaphuller (som jeg har haft en unaturlig frygt for at begive mig i kast med) og så elsker jeg tittekant. I nakken valgte jeg at sætte en trykknap, for at undgå førnævnte. Det gik op for mig at mine trykknapper åbenbart er af en kaliber der må sidestilles med at lægge sig på en mursten. Men så er jeg da blevet klogere på teknikken omkring det at fjerne en trykknap (og erstatte den med en almindelig knap, præcis som opskriften foreskrev). Knaphullet skulle dog vise sig at være det eneste simple ved denne dragt.
Grunden til at jeg har bøvlet helt vildt med dette mønster har bl.a. været de koder de har brugt i mønsterbeskrivelsen: "læg overfald på venstre bagstykke over underfald på højre bagstykke hak over hak", "fold opsømmen op omkring belægningen, sy den fast i samme stikning" og "træk opsømmen på plads...". Mit hoved forstår det simpelthen ikke. Og så måtte jeg improvisere. Og sprætte op. Flere gange. Og det holder min tålmodighed slet ikke til. Det skal være nemt! Men nu er den her, måske ikke helt efter bogen, men fin nok og den passer lige :-)


shorts sommerdragt med tittekant
Dragten forfra

Dragten bagfra

Tittekant på brystet



5 kommentarer:

  1. Godt kæmpet! Hvor er den blevet fin!

    SvarSlet
  2. Puha, forstår godt, at du har bakset med den! Den beskrivelse forstår jeg heller ikke meget af..... Men hvor er den bare blevet flot! :)

    SvarSlet
  3. Hvor er den bare flot - og meget sommerlig :-D Jeg kan virkelig godt forstå du har haft svært ved at forstå hvad der er ment - mon mønstret er en dårlig oversættelse... Men du klarede det!! :-D (vi er sikkert mange som kender følelsen, jeg har i hvert fald været der, med et svensk mønster som jeg simpelthen ikke forstod... overhovedet....jeg blev nærmest blåviolet i hovedet! Ha ha :-D)
    Flot dragt, håber I får masser af glæde af den :-)
    Mange hilsner,
    Mette

    SvarSlet